OPTIMOINTI      DPF/EGR OFF      AdBlue OFF         HINNAT       Yhteystiedot        UUTISET      File-Service
Chip Tuning / Teho ohjelmoinnit
DPF/FAP ohjelmoinnit
EGR ohjelmoinnit
AdBlue ohjelmoinnit
DSG ohjelmoinnit
V-max ohjelmoinnit
Ajonesto ohjelmoinnit
Alpha-N/ MAF ohjelmoinnit
Lambda / O2 / Cat ohjelmoinnit
Stage2, Stage3 ohjelmoinnit
DTC poisto ohjelmoinnit
Start/Stop ohjelmoinnit
Swirl Flaps ohjelmoinnit
Custom ohjelmoinnit










Mitä on chiptuning, optimointi tai lastuttaminen?

Kaikki termit tarkoittavat moottorin ohjausyksikön uudelleen ohjelmointia pyrkimyksenä parantaa moottorin tehoa ja vääntömomenttia. Ajoneuvon valmistaja joutuu tekemään kompromisseja moottorin suorituskyvyn ja olosuhteiden, pakokaasuarvojen ja polttoainetalouden välillä. Esimerkiksi polttoaineen ja ilman seossuhde on katalyytillä varustetussa autossa epäedullinen polttoainetalouden ja moottoritehon suhteen. Ohjelmoimalla säätöarvot uudelleen pystytään moottorin kehittämää vääntömomenttia ja tehoa lisäämään polttoainetalouden heikentymättä.
Optimoinnilla parannetaan merkittävästi ajoneuvosi moottorin suorituskykyä, tehoa ja vääntöä. Vaihteiden vaihtamistarve vähenee, ohituskiihtyvyys paranee, polttoaineen kulutus pienenee, ja ajamisesta tulee nautinnollisempaa.

Lyhyesti:

Flash, ohjelmointi, OBD-tuning, optimointi, päivitys, tarkoittavat moottorin ohjainlaitteen uudelleenohjelmointia jossa alkuperäinen ohjelma korvataan muutetulla ohjelmalla.

Lastu, chip, virityslastu, eprom, prommi, sipsi... kaikki nimet tarkoittavat komponenttia jossa sijaitsee moottorin ohjainlaitteessa olevan prosessorin muistidata eli ohjelma, säätöarvojen muistipankki.

Nykyaikainen moottorinohjausjärjestelmä säätelee ja ohjaa moottorin eri toimintoja. Tärkeimmät toiminnot moottorin tehon kannalta ovat moottorin säätöarvojen määrittelytiedot. Valmistaja on tehnyt valtavan tutkimustyön löytääkseen oikeat säätöarvot jokaiselle ajotilanteelle ja ympäristön olosuhteelle sopivaksi. Vaatimukset pakokaasupäästöille ja polttoaineen kulutukselle ja optimoitaessa säätöarvoja hyvän moottoritehon suhteen ovat kuitenkin ristiriidassa keskenään. Moottorin säätöarvojen optimoiminen parhaan tehon saavuttamiseksi lisäävät moottorin ominaiskulutusta ja pakokaasupäästöjä. On selvää että valmistaja joutuu tekemään kompromisseja. Nämä kompromissit antavat virittäjälle mahdollisuuden parantaa moottoritehoa.


Polttomoottorin tuottamaa tehoa voidaan virityslastulla lisätä seuraavissa tapauksissa:
Valmistaja on tarkoituksella vähentänyt tehoa eri mallisarjoissa ja/tai tehoa säädellään elektronisesti, esimerkkinä TDI-moottorit.
Moottorin ominaisuus on tuottaa vääntömomenttia jollakin kierrosluvulla enemmän, mutta sitä on säätöarvoilla vähennetty vääntömomentti-käyrän tasaamiseksi.
Säätöarvot ovat matalaoktaaniselle polttoaineelle vaikka moottorin perusrakenne olisi sopiva myös korkeamman oktaaniluvun omaavalle polttoaineelle.
Moottorin kaasujenvaihtoa on parannettu (viritetty)
Pakokaasujen lambdasäätö on aktiivinen myös täydellä kaasulla.
Valmistajalla on virhe ohjelmassa.

Chiptuning .... (lisätietoja) 

CTS - Chip Tuning Solutions
Piilipuntie 31 B 26
02250 ESPOO 
FINLAND
E-mail: info@chiptuning.fi 
Puh: +358 417 489 386


File Service:



Ma-Pe: 7 - 19
La: 10 - 18
Su: 12 - 16
info@chiptuning.fi 
CTS - Chip Tuning Solutions
 margin: 0 auto; width: 1024px; } Chiptuning