OPTIMOINTI      DPF/EGR OFF      AdBlue OFF         HINNAT       Yhteystiedot        UUTISET     File-Service
Chip Tuning / Teho ohjelmoinnit
DPF/FAP ohjelmoinnitEGR ohjelmoinnit
AdBlue ohjelmoinnit
DSG ohjelmoinnit
V-max ohjelmoinnit
Ajonesto ohjelmoinnit
Alpha-N/ MAF ohjelmoinnit
Lambda / O2 / Cat ohjelmoinnit
Stage2, Stage3 ohjelmoinnit
DTC poisto ohjelmoinnit
Start/Stop ohjelmoinnit
Swirl Flaps ohjelmoinnit
Custom ohjelmoinnit












EGR (Exhaust Gas Recirculation) - Pakokaasun takaisinkierrätys
Pakokaasun takaisinkierrätys eli EGR-järjestelmä, joka tulee sanoista Exhaust Gas Recirculation ja kierrättää osan pakokaasuista uudelleen sylintereihin. Pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmä on yleensä pakosarjasta imusarjaan tuleva putki, jonka imusarjan päässä on EGR-venttiili. EGR-venttiili voi olla ohjattu alipaineella tai sähköisesti, joista jälkimmäinen on tarkempi. EGR-venttiili säätelee saapuvan pakokaasun määrää imusarjan paineen mukaan - venttiili on kiinni tyhjäkäynnin alipaineessa ja suurella ylipaineella, eli on avoinna osapaineella ja silloin sallii pakokaasun virtauksen imusarjaan.

Pakokaasun takaisinkierrätyksen tarkoitus
Pakokaasun takaisinkierrätyksellä on tarkoitus laskea polttomoottorin NOx-päästöjä johtamalla osa pakokaasuista takaisin imusarjaan ja uudelleen sylinteriin. Typenoksidipäästöjä syntyy korkealla moottorin kuormituksella kun sylinterin palamisen huippulämpötila on korkea - takaisinkierrätetty pakokaasu laskee tätä huippulämpötilaa ja laskee päästöjä. EGR-järjestelmä pystyy tapauksesta riippuen vähentämään typen oksideja jopa 60%. Toimintaperiaate on hieman ristiriitainen, sillä typenoksidipäästöjä syntyy korkealla moottorin kuormituksella mutta EGR on aina toiminnassa ainoastaan osakaasulla.

Takaisinkierrätyksen ongelmia
Pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmä voi ajan mittaan karstoittaa imusarjan, joskus EGR-venttiili voi jumittua tai vuotaa. Koko pakokaasujen takaisinkierrätyksessä on se ongelma, että sylinterien täyttöaste huononee, koska imuilman sekaan sotketaan kuumaa ja palamiskelvotonta pakokaasua. Takaisinkierrätetty pakokaasu hidastaa uuden seoksen palamista ja vie tilaa palamiskykyiseltä seokselta. Tämä aiheuttaa moottorin tehonlaskua ja lisää polttoainekulutusta.

Ohjelmointi ja EGR
Moottorinohjauslaitteen ohjelma ohjaa EGR-venttiilin toimintaa. Kaikki muutokset, EGR-venttiilin käyttöasteen pienentäminen tai venttiilin kokonaan sulkeminen onnistuu moottorinohjaus ohjelmaa muuttamalla. Työ voidaan tehdä tehonlisäyksen yhteydessä, tai ainoastaan EGR-venttiilin toimintaan liittyviä parametreja voidaan muuttaa. EGR venttiilin sulkemisen haittapuolena on pakokaasupäästöjen lisääntyminen ja moottorin hitaampi lämpeneminen.Tehonlisäyskeinona ainoastaan EGR venttiilin sulkemisella, tai takaisinkierrätyksen tukkimisella ei ole vaikutusta.Pakokaasun takaisinkierrätys on toiminnassa vain moottorin osakuormituksella ja pienillä kierrosluvuilla. Täydellä kuormituksella pakokaasunkierrätys on pois toiminnasta.

CTS - Chip Tuning Solutions
Piilipuntie 31 B 26
02250 ESPOO 
FINLAND
E-mail: info@chiptuning.fi 
Puh: +358 417 489 386


File Service:



Ma-Pe: 7 - 19
La: 10 - 18
Su: 12 - 16
info@chiptuning.fi 
CTS - Chip Tuning Solutions
 margin: 0 auto; width: 1024px; } EGR poisto